-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48499 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا از نظر قرآن كريم، امكان آگاهي از غيب و آينده وجود دارد؟

آيات قرآن در موضوع علم غيب به دو دسته تقسيم ميشوند: الف ـ آياتي كه علم غيب را مخصوص خداوند متعال معرفي كرده، از غير او نفي مينمايد، مانند آياتي كه در زير به آنها اشاره ميشود:

1. وَعِندَهُو مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لاَيَعْلَمُهَآ إِلآهُو;(انعام،59) كليدهاي غيب، تنها نزد خداست كه جز او كسي آنها را نميداند.

2. فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّه;(يونس،20) بگو غيب مخصوص خداست.

و... .

ب ـ آياتي كه به روشني نشان ميدهد، اولياي الهي به آن مقدار كه خداوند مصلحت دانسته است، از غيب آگاهي داشتهاند; برخي از آن آيات عبارتند از:

1. وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُطْـلِعَكُمْ عَلَي الْغَيْبِ وَلَـَكِنَّ اللَّهَ يَجْتَبِي مِن رُّسُلِهِي مَن يَشَآء;(آلعمران،179) و ]نيز[ چنين نبود كه خداوند شما را از اسرار غيب، آگاه كند ]تا مؤمنان و منافقان را از اين راه بشناسيد; اين بر خلاف سنّت الهي است.[ ولي خداوند از ميان رسولان خود، هر كس را بخواهد بر ميگزيند، ]و قسمتي از اسرار نهان را كه براي مقام او لازم است، در اختيار او ميگذارد.[

2. داناي غيب اوست و كسي را بر غيب خود آگاه نميكند، مگر رسولاني را كه آنان را برگزيده... .(جن،26ـ27)

3. دربارة معجزات حضرت عيسيغ چنين آمده است: و از آن چه ميخوريد، و در خانههاي خود ذخيره ميكنيد، به شما خبر ميدهم.(آلعمران،49)

از اين آيات شريف، به روشني استفاده ميشود كه علم غيب مخصوص خداوند متعال است، ولي در برخي موارد، مقداري از آن را در اختيار برگزيدگان خود قرار داده است. گذشته از اين آيات، مسئلة وحي نيز خود بيان كنندة ارتباط و آگاهي انبياي الهي با عالم غيب است، زيرا نميتوان تصور كرد كه پيامبري از راه وحي، دستورها و راهنماييهاي الهي را دريافت كند، ولي بتوان گفت از غيب آگاهي ندارد، زيرا وحي عين ارتباط با غيب است.(تفسير نمونه، آيتالله ناصر مكارم شيرازي و ديگران، ج 25، ص 144، نشر دارالكتب الاسلامية.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.